06 39 845 997 info@wagenparkplanner.nl
Selecteer een pagina

Milieuvriendelijk autorijden ;

We hoeven er geen doekjes om te winden, de zakelijke rijd(st)er kiest op de eerste plaats voor een milieuvriendelijke auto om mee te profiteren van de gunstige fiscale consequenties en de ondernemer maakt deze keuze vermoedelijk ook wel om het imago van zijn/haar bedrijf positief te beïnvloeden. Maar doen zij dat ook uit mededogen voor het milieu en hoe milieuvriendelijk is een milieuvriendelijke auto eigenlijk. Het zal u ook opgevallen zijn, over het algemeen zijn milieu vriendelijke auto’s niet de meest fraaie exemplaren om te aanschouwen en bovendien relatief duur in aanschaf. Toch waren de eerste generatie van de Toyota Prius, de Mitsubishi Outlander PHEG en de Tesla enorme verkoop hits. Sterker, ze waren in een bepaalde perioden niet aan te slepen.

Een directeur van een onderneming wist niet hoe snel hij zijn Volvo, BMW, Audi of Mercedes met 25% bijtelling moest inleveren voor een Mitsubishi Outlander PHEV met 0% (en later 7%) bijtelling, want daarmee verschafte hij zich privé een extraatje van zo’n  € 500,00 per maand (netto) en dat voor een periode van 60 maanden lang. Het is deze directeur gegund maar het roept natuurlijk wel wat vragen op want het is bepaald geen daad ontstaan uit bescheidenheid of mededogen met moeder natuur.

Vanaf 01 januari 2017 is het bijtellingspercentage van zo goed als alle voertuigen gewijzigd naar 22%. Alleen de elektrische auto mag zich verheugen in een bijtelling van 4% en in 2018 zullen deze percentages ongewijzigd blijven. Alle auto’s geregistreerd vóór 2017 behouden hun oorspronkelijke bijtellings percentage bepaald bij inzet voor een periode van maximaal 60 maanden.

Nederland streeft ernaar om in het jaar 2035 geen auto’s meer te verkopen die op fossiele brandstoffen rijden, daarmee zijn wij op Noorwegen na het meest ambitieuze Europese land. Minder dan 1% van de totale autoverkoop in Nederland in 2016 was elektrisch, dat zijn ongeveer 4.000 voertuigen op een totaal van ongeveer 400.000. Dat lijkt niet veel maar in de meeste europese landen ligt dat percentage lager. Deze groei heeft zich in 2017 voortgezet.

Maar is een milieuvriendelijke auto wel zo milieuvriendelijk, daarover vertel ik u in mijn volgende  blog meer maar ik kan u nu alvast melden dat er dubbel zoveel energie nodig is voor produktie t/m recycling van een elektrische auto t.o.v. een conventionele auto.