06 39 845 997 info@wagenparkplanner.nl
Selecteer een pagina

Hoe lang duurt het nog voordat volledig Autonoom rijden (dus zonder bestuurder) zijn intrede gaat doen ?

Het leek mij interessant voor mijn lezers om me hier eens verder in te verdiepen, want dat heel veel autofabrikanten hiermee bezig zijn en serieuze vorderingen maken is bekent, autonoom rijden heeft de toekomst ! Dus we gaan dit item eens nader onderzoeken en gaan in op de volgende vragen ;

  • In welke fase bevinden zich de ontwikkelingen
  • Welke innovaties zijn al zichtbaar
  • Wat zijn de voor- en nadelen
  • Waar ligt de maatschappelijke uitdaging bij Autonoom rijden (dilemma’s)

In welke fase bevinden zich de ontwikkelingen ?

Het gehele traject naar Autonoom autorijden bestaat uit 5 fases, d.w.z. ;
1. Assistentie
De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/acceleren. De bestuurder blijft de belangrijkste factor aan boord
2. Gedeeltelijk Autonoom (veel nieuwe auto’s zijn al uitgerust met hulpmiddelen op dit niveau, denk aan file assistentie)
De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen (sturen èn remmen/acceleren), maar de bestuurder let nog steeds op het verkeer, kan taken overnemen en ingrijpen.
3. Semi-Autonoom (sommige duurdere auto’s zoals de Audi A8 bezitten al hulpmiddelen op dit niveau)
De auto stuurt niet alleen en bedient de pedalen, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als menselijk ingrijpen nodig is, vraagt de techniek daar zelf om.
4. Verregaand Autonoom (duurt nog ongeveer 10-15 jaar)
De auto bepaalt zelf richting en snelheid en registreert wat er om hem heen gebeurt, ook als de techniek om actie van de bestuurder vraagt, maar degene achter het stuur daar niet op reageert.
5. Volledig Autonoom (verwachting is nog zo’n 30 jaar, wellicht wordt dit nooit echt realiteit)
De auto rijdt onder alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd zonder inmenging van de bestuurder.

Welke Innovaties zijn al zichtbaar ?                                                                                                                                           
Met name Mercedes, BMW, Audi en Volvo zijn hard op weg naar zelfrijdende auto’s maar ook Google pioneert vrolijk mee in deze nieuwe vorm van autorijden. Bekende innovaties zijn adaptieve cruise control, file assistentie en automatische inparkeer hulp (fase 3). Maar ook de afstandsregeling (Distronic Plus) en de inzittende bescherming (Pre-safe) zijn innovaties op weg naar volledig autonoom rijden. Op dit moment bevind de gemiddelde auto zich nog wel in fase 2 ( hard op weg richting fase 3) dus we hebben nog een lange weg te gaan.

Wat zijn de voor- en nadelen van Autonoom rijden  ?                                                                                    
Voordelen :
• geen files meer
• meer ruimte om te leven
• toename verkeersveiligheid
• minder zorgkosten
• economische impulsen
• zuiniger
• schonere leefomgeving
• betere garages
• auto eenvoudiger delen.

Nadelen :
• minder inkomsten voor de overheid
• gevaren van hackers
• geen rijscholen meer nodig.

De toename voor verkeersveiligheid is nog niet aangetoond en kan dus in wezen ook onder het kopje “nadelen” geplaatst worden want hoe weet een autonome auto hoe een voetganger of een fietser in een bepaalde situatie reageert ?

Waar ligt de maatschappelijke uitdaging bij Autonoom rijden (dilemma’s)   ?                                                                               
Ook in dat opzicht moet er nog aardig wat gebeuren voordat volledig autonoom rijden een feit is. Aanpassing van de internationale wegcode (om voertuigen zonder bestuurder toe te staan), controle van de impact op de gezondheid (detectiestralen en netwerken), ethische dilemma’s, juridische aansprakelijkheid en verzekeringen, hacking en aanvaarding door het grote publiek zijn slechts een paar aandachtsgebieden.

Hopelijk ben ook jij nu door dit artikel iets meer geïnformeerd aangaande Autonoom rijden ! Bedankt voor jouw aandacht en blijf ons volgen !